sobota 6. března 2021

Cirkus

Při čtení románu Cirkus Humberto jsem si uvědomil proměnu postavení, které tento druh "showbussinesu prodělal a prodělalava...Od svého vzniku od jarmarecnich exhibic artistu, medvedaru apod. do kulatého stanu, od kocovani ke stálým zimovistim a někdy i stálým cirkusum...U nás byly cirkus znárodněny a sjednocený, v roce 1951 dostal znárodněny cirkus jméno podle Bassova románu Cirkus Humberto...Jiný cirkus téhož jména ale fungoval a funguje v Německu. Po roce 1989 stále funguje, ale osamostatnili se od něho tradiční cirkus Berousek, Klusky apod., někteří artiste založili tzv. nový cirkus, který nepoužívá zvířata a akrobacii uplatňuje v rámci divadelního představení, a kombinuje tak cirkus a divadlo... Celkem máme prý 30 cirkusu.. Jinak u nás cirkus neni považovn za umění v pravém slova smyslu, i když se hovoří o "artistech" ale v Rusku, které má bohatou cirkusovou tradici skvělé artisty a stále cirkus, jsou cirkusovi umělci brání jako skuteční umělci, takto dostávají i státní vyznamenání apod... Kromě akrobatických výkonu byl rusky cirkus proslulý i drezurou všech možných zvířat, včetně např. jezku... Nicméně právě drezura zvířat je předmětem kontroverzi..Ochraci zvířat nsmitaji, že jde o týrání zvířat.... Asi si zacházení se zvířaty nelze idealizovat, a pro třeba kockovite šelmy není chov ani při dodržování všech zoo veterinárních opatření žádná selanks, eufemisticky řečeno... Na druhou stranu je tezko protestovat proti drezure psů a koní, když ani mimo cirkus by tato zvířata neměla být bez výcviku... Pokud vím, bylo dosaženo kompromisu, že v cirkus lze předvádět nadále pouze domestifikovsna zvířata, tedy koně, psi velbloud apod.. Problém jsou sloni, kteří jsou domestifikovsna většinou po odchyt v přírodě.... Zde je urcity paradox, že zákazem vystupování v cirkuse, (a někde jsem četl, že třeba za zabití ježka je sazba až dva roky) ale na velkochovy zvířat jsme kratci - ale je fakt, že bez nich se alespoň prozatím neobejdeme a výcvik v cirkuse zakázat můžeme.... Tak si přejme, ať cirkus do budoucna se neztratí a nové cesty, které spojují cirkus s divadlem a jinými žánry, se osvědčí a dají mu další perspektivy

16 komentářů:

  1. V cirkuse jsem byla, myslím, jednou v životě a byl to dost traumatický zážitek. Nejvíc si z celého představení pamatuju, jak příšerně nahlas tam řvala hudba, a že jsem prakticky celé představení strávila s prsty zoufale narvanými v uších. Podruhé bych vážně jít nechtěla. Ale Cirkus Humberto, ten si zase dám líbit :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel, hlučnost doprovází tyto produkce velmi často..

      Vymazat
  2. Já cirkus nemusím. Ani jako dítěti se mi nelíbil. Obzvlášť ti pitoreskní, žvatlaví klauni.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Cirkusovy klauni mne naživo nenadchlo.. Ale pamatuji se, že v televizi byla klauniada.. Ale to už bylo něco z onoho nového cirkusu, nebyl to klasický cirkus

      Vymazat
  3. Cirkus nemám ráda už od dětství. Vadilo mi týrání zvířat ještě dávno před tím, než se to stalo věcí veřejnou. Bylo mi líto koní, kteří kroužili stále dokola manéží a i dalších zvířat.
    Naposledy jsem byla v cirkuse jako dítě. Tehdy patřilo k bontonu jít do cirkusu, který právě zavítal do města. Takže jsem to tam pokaždé nějak přetrpěla. Moje děti, díky této mé averzi, nikdy cirkus neviděly. A nepřemluvila mě ani vnoučata, když cirkus rozbil své ležení kousek od bydliště a za náš plot postavil stojan s plakáty lákajícími na představení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je otázka, zda právě koně jsou cvičení v cirkus hure než na třeba Velkou Pardubickou.. A pamatuji jednou na dovolené majitel ne havel lidi jezdit na hucukech kolem dokola.. Známí či jezdili na hucukech zkusili koně vychylit z trasy, ale nedal se, furt po cestě dokola

      Vymazat
  4. Cirkus taky nemám ráda, byla jsem tam snad jednou jako malá . Klauni mě nerozesmáli a hlavně vidět lvy a tygry jak panáčkují když krotitel mrskne bičem je na mě moc. Sice všichni cirkusáci tvrdí jak zvířata milují a nic jim nechybí , ale klec je pořád jen klec .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já neviděl nazivo kroucení lvů ani tygrů.. V dětství jsem viděl naživo jednak lachtani show, jednak delfíni revui, které k nám zavítali... U lachtanu se mi to líbilo, u delfínů také, ale trochu rozpaky ve mně způsobilo, že jsem pod vlivem četby považoval delfína za skoro člověka... Ve skutečnosti má inteligenci asi uprostřed mezi psem a simpanze, ale stejně..

      Vymazat
  5. Naposledy jsem byla v cirkusu jako malá holka, a tehdy jsem neřešila nějaké kruté zacházení se zvířaty. Dnes se na to už dívám ale trochu jinak. Asi bych už do cirkusu jen tak nešla, raději do ZOO :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co se týče zvířat, je zoo lepší... A jak jsem psal, přichází do módy nový cirkus, který nepoužívá zvířata a kombinuje divadlo s artistijou a ekvilibristikou. M

      Vymazat
  6. Cirkus jsem neměla ráda už jako malá a svoje děti jsem do něj taky nikdy nevzala. Je to zvláštní zábava, ale jak se říká, někdo rád vdolky, někdo zase holky :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono ale nějak jinak věc prožívají děti a jinak dospělí... Také cirkus byl jiná atrakce v časech predteleviznih než dnes.... Ale naději je právě onen "nový cirkus" který kombinuje akrobacii a ekvilibristiku s divadelním děje... Ale také - líbil se mi v televizi, zda bych na něj zašel naživo, nrvim

      Vymazat
  7. Já si pamatuji sov. film Cirkus v cikkuse. Ale jinak cirkus není můj šálek kávy, dělat to mohou jen srdcaři, je to dřina, dřina a dřina.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ruské cirkus mají úroveň, a cirkus v Rusku je lpivszovan za regulérní umělecký obor... Státní cirkus v Moskvě, což je stala scéna, he světové uznáván.. Obávám se, že v současnosti naše cirkusovy umění nedostal huje ani zdaleka této úrovně, ač jsem byl v cirkus naposledy v puberte

      Vymazat
  8. Drezúra slonů mně byla vždy nejméně pochopitelná, protože uživit takového žrouta musí být neskutečně nákladné, za den vypije asi 180 l vody a sežere mnoho desítek kg větví. A cvičit tygry, lvy a medvědy tam zase jde o život.
    Opravdu by asi úplně stačila akrobatická čísla a žonglování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Viděl jsem kdysi v dětství delfinrevui, jakýsi "delfíni cirkus" když zavítal do Prahy... Zde musí být údržba ještě náročnější, o krmení nemluvě... Zaujali mne kousky, které delfíni předváděli, a líbilo se mi to, ale byl jsem v rozpacích, že tato inteligentní zvířata jsou cvičení v cirkuse jako řekněme medvědi...

      Vymazat