úterý 16. března 2021

Az delfín promluví?

Při psaní predminuleho článku o cirkusu jsem si připomněl návštěvu delfinrevui s rodiči , jakého si delfíniho cirkusu, který v době mého dětství zavítal do Československa.... Vystoupení delfínů se mi velmi líbilo, ale už tenkrát jsem byl téměř v rozpacích, že zvířata, která jsem pod vlivem četby považoval téměř za rovná člověku, jsou cvičena jako řekněme medvědi... Trochu jako kdyby se člověk cvičil do cirkusu místo aby se učil mluvit... Ale on ani John Lilly, který asi myšlenku inteligence delfínů z popularizoval, s nimi alespoň podle své knihy Člověk a delfín nezachazel jako se sebe rovnými... Ale z dnešního hlediska jsou starší představy o inteligenci delfína omylem... Delfín má velký a silné rozbrazdeny mozek, ale zejména kvůli echolokaci, která je pro něho dominantním smyslem jako u nás zrak... Většina druhů delfína I vidí, slepí jsou pouze někteří sladkovodní žijící v kalnych vodách... Ale zrak není jejich nejdůležitějším smyslem, tím je echolokaci a bez ní jsou ztraceni... Skutečná inteligence delfínů je zhruba v půlce cesty mezi psem a simpanzem, alespoň dle dnešního náhledu... To není málo, ale rozhodně není delfín "druhý člověk"... jako v bujnych, ale bludný h představách scifi včetně třeba seriálu Návštěvníci... Také domorodci v Polynésie loví delfíny tím, že je zatahuji sítěmi, ale delfi. Se snaží uniknout spodem a nenápadně ho skočit. I když to umí a v jiných situacích dělá.. Známá je záchrana tonoucich na širém moři, kde se k tonoucimuchovaji jako ke zraněné u delfinovi a udržují jej u hladiny, aby mohl dýchat.. V knize Až delfín promluví popisuje Robert Merle z dost silné levicoveho hlediska možné vojenské využití delfínů... A skutečně byli za války ve Vietnamu použití cvicenidelfíni proti vietnamskym potápěčů..Tolik o zvířeti, které je nesmírně zajímavé, I když jeho inteligence byla přeceněa..

10 komentářů:

  1. Knihu Až delfín promluví jsem nečetla. Mám od Merleho doma knihu Malevil.
    Delfíny jsme vídali na Hvaru, občas připlouvali na dohled jeho jižních břehů. Také v Itálii jsem se s nimi setkala při plavbě lodí na Tremitské ostrovy. 🐬

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajimave, na volném moři jsem delfíny dosud neviděl..

      Vymazat
  2. Ať už je to s tou inteligencí jakkoliv, delfíni jsou elegantní zvířata.

    OdpovědětVymazat
  3. Nakonec se ukáže, že nejinteligentnější zvíře je prase :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prase se kupodivu v mnoha ohledech podobné člověku, i proto je předmětem lékařských studií.. Inteligenci má prý téměř na úrovni psa..

      Vymazat
  4. Delfíny mám moc ráda, mám s nimi, byť jsem je nikdy naživo neviděla, spjatou krásnou vzpomínku. Matýsek, když mu byly dva roky, mě táhl do pokojíčku, kde prvorozený poslouchal videoklip s delfíny, a pořád dokola opakoval, že to jsem já :).

    OdpovědětVymazat