středa 2. února 2022

Hromnice

Na Hromnice, den, kdy rodiče už zasvětili Ježíše Krista v chrámu, o hodinu více...Astronomicky se ovšem doba mezi vychodem a zapadem Slunce natahla uz o hodinu a dvacet minut. Podle nekterych tradic se vánoční stromek neodstrojuje na Tři krále, ale až na Hromnice..Zde naší předkové očekávali uprostřed zimy příchod jara... Ostatně i nazev měsíce, únor (ledů) naznačuje dobu tání,Ledy se "noří" - sice plavou, ale rozpouštějí se, přesněji řečeno roztávají...Unor je někdy dobou předjaří, někdy ale take nejstudenější měsíc v roce.. Samotné úsloví Na Hromnice musí skřivan vrznout, i kdyby měl zmrznout.. svědčí o záměně skřivana s chocholoušem..Ten zustava pres zimu a vyzobává zrna a červíky z koňského trusu.. Koní opět přibylo, tak snad i chocholoušu.. Skřivánek je skutečně jednim z nejdříve se vracejicich ptáků, ale až koncem unora.. Tož letos to vypadá nejspíše na to vítání jara...

10 komentářů:

  1. Já se nořím do duchen, neb je stále nevlídno...

    OdpovědětVymazat
  2. Také jsem slyšela,že někdo odstrojuje stromek na Hromnice,my tedy dříve.
    Jara se už nemohu dočkat,zima jaká je u nás ve městě mě nebaví.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
  3. Jméno se v kalendáři pěkně vyjímá, pranostika je také pěkná, ale v životě jsem neviděl ženu, která by se takto jmenovala :).

    Už se těším, až nám ptáčci zase budou zpívat.

    OdpovědětVymazat
  4. Moje prateta taky říkávala, že stromeček má být do Hromnic. Když jsme byly se sestrou malé, stromeček u nás byl do konce ledna, ale teď ho vždy máme jen do šestého.

    Teď netrpělivě čekám na jaro, zda se mi, že je ta zima nějak dlouhá. 🙂
    Hezký víkend.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No už se to blíží..Na zahradce nam kvetou sněženky a petrklíč..

      Vymazat
  5. Stromek odsrojuji též na Hromnice, na rozdíl od mých rodičů,to se stromek odstrojoval Tři krále.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak máme vánoční obdobi a pak hned předjaří...

    OdpovědětVymazat