středa 15. prosince 2021

Ladislav Stehlik: Země zamýšlená

Spisovatel a malíř Ladislav Stehlik vytvořil v šedesátých letech svoje "Opus magnum"Země zamýšlená..Venuje se zam krajině v jižní části Čech, od Přimdy přes Domažlice a Klatovy až po Vysocinu . Píše tam velmi poeticky a zevrubně o krajině, jejích památkách,lidech s jednotlivymi misty spojených, spisovatelích, malířích, lidových zvycich, místní architektuře.. Píše občas o o lidech, o kterych se moc nemluvilo, jako třeba o Josefu Váchalovi... Poplatné době je to, na rozdil od i jinych knih téhož autora, minimálně..Obcas si i povzdechne nad uzavřeností hranic.. V jinak nádherné pasáži o Černém jezeře píše o bednách s nacistickými dokumenty, ale v té době nemohl vědět, že jde o provokaci naší tajné sluzby...Zaujalo mne, že kromě Chodu existovala oblast svobodnych sedlaku i v okoli Klatov..Je zajimave, že o zachovani jejich prav se zasloužil i Laminger (!) .no ale z ciziho krev neteče, a že zůstali svobodni až do roku 1848,tedy zrušení roboty..Trochu vadou krasy bylo, že jejich samosprávě kdo se znelibil,musel na 14 let na vojnu...Zajimavy je i kolovecsky zvyk premilani bab na mladice, pojatý jako recese, kde de devet bab pohada, ktera se objetuje, pak nastoupi do mlyna, ze ktereho vyjde osm'premletych" mladych devcat...A kolovrcska keramika cenena sberateli, kterou ale mistni povazuji za prilis obyvejnou...A mnoho jinych veci, takze knihu, jde o ctyrdilny "epos"mohu doporucit

6 komentářů:

  1. Já mám ve své sbírce pohlednice o takových zázračných mlýnech, z jedné strany lezou stařečci a stařenky a z druhé strany vyskakuji švarní mládenci a lepé děvy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem právě jednu takovou vymetl na svém blogu.

      Vymazat
    2. Koukal jsem, pěkná pohlednice

      Vymazat
    3. Teď jsem se probíral svou sbírkou a objevil ještě pohlednici "Divotvorný mlýn v Pošumaví (z devíti starých jedna mladá)"

      Vymazat
  2. To vylovení beden s "dokumenty nacistů" z Černého jezera bylo velkolepě sehranou akcí. Od té doby mě vždy lákalo se k Černému jezeru podívat a i když jsem na Šumavě už 2krát byl, tam jsme se nikdy nedostali.

    Váchal se mně líbí - jako malíř i svým Krkavých románem, kde se vyznává k obdivu k brakové literatuře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Krvavy roman...vzpominam, že když jsem to cetl ve vlaku, jedna slecna se mi ptaka, cemu se smeji, kdyz ctu takovou hruzu..

      Vymazat