středa 19. dubna 2023

Zlutej tulipan

Divadlo Semafor bylo tak popularni, ze i pres urcitou rekneme ideologickou problematicnost se dostalo do ucebnic pro zakladni a stredni skoly...Pritom krome ukazek ze semaforske Kytice (na stredni skole ze Semaforske Svatebni kosile)vevodila ucebnicim pisen Zluty tulipan (vedle toho nam ucitelka na stredni casto poustela ukazky Sucheho a Slitra nebo i s Molavcovou s tim, ze je to lyricky humor ktery kontrastuje s prevladajicimm "nadsazkovym")...Ale ten Zluty tulipan byl jaksi chytlavy a pres to, ze byl jaksi decentne angazovany, se libil, zustal v ucebnicich i po roce 1989 a to, ze si jek pamatuji, take o necem svedci...Az pomerne nedavno jsem Sucheho slysel, ze jej nepovazuje za dobrou pisen...Slozil jej jako "ulitbu"v dobe, kdy tisk kritizoval udajnou "duchaprazdnost" textu "kocka neni pes"... A rikal, stacila jedna angazovana pisen, byt nikoli v rozporu s jeho presvedcenim, ale presto neco co slozil jaksi "cilene"..a Rude pravo a spriznene mocnosti zacali Semafor vyzdvihovat...Kdyz se objevila kritika..ale slozil tohle...Nicmene, ac ji Sichy za vrchol nepovazuje, ta pisem zacla zit svym zivotem a stala se popularni..Podobme pisen Delani ze zname pohadky, kterou aitori Sverak a Uhlir brali jako jakousi "pisen prace"se stala dokonce hitem..Pisne holt bez ohledu na zamer autora maji sve osudyca ziji svym zivotem..Prisel mi k svatku gratulovat Olda a prinesl mi zlutej tulipan..

10 komentářů:

  1. Honzo, patřím k těm, kteří mají písničku "Žlutej tulipán" moc ráda. A je nás určitě mnoho.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. ,Urcite je to originalni pisen presto, ze si ji sitor prilis nevazi...

      Vymazat
  2. Žlutej tulipán jsem neslyšela už hodně dlouho. Dík za připomenutí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajimave, co si clovek nekdy pripomene..

      Vymazat
  3. Suchý je skvělý skladatel.
    Dokáže si hrát se slovy.

    OdpovědětVymazat
  4. Tahle dvojka mi zní v hlavě pořád, jejich písně pouštíme klientům v jídelně a mám to za týden v hlavě tak vryté, že mě to budí i ze spaní :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na stredni jsme meli jako jidelnu na obexy urcenou hospodu dost daleko pd skoly, kde bezeli furt dokola na juke boxu tehdejsi hity...Od Semaforu tusim nic, ale pisne Nech brouka zit, Ja na brachu apod..se mi tenkrat take zaryly do mozku...

      Vymazat
  5. Písnička se mně líbila, rýmy "Olda - obraz od Marolda", "tulipán - bitva u Lipan" byly nápadité a melodie také. Protiválečné písně tehdy byly dost rozšířené, a nejen u nás, třeba Lennon má Give Peace a Chance a Imagine tam také částečně patří.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mne ta pisen take velmi zaujala...On Suchy v tom rozhovoru tvrdil, ze pozdeji slozil i pisne o miru vice "od srdce"...Ale treba to rikal proti, ze ma jen pocit ze Zluty tuliopan byl prils "kanonizovan" na ukor ostatni tvorby Semaforu

      Vymazat