čtvrtek 18. února 2021

Černobílé a barevné sny

Otázku, zda se mi zdají černobílé či barevné sny, jsem už v pokročilejším dětství považoval za poněkud nejapny žert... Sen není film ani fotografie, nemá s ní nic společného, a když si něco představují, tak také v barvě... Také jsem si sny jako barevné pamatoval.. I když si pamatuji, že v puberte se mi jeden černobílý zdál a docela mne to překvapilo.... Ale teď jsem v jedné knize četl, že při dotaznikovych průzkumech zhruba do roku 1960 respondenti uváděli, že se jim zdají černobílé sny, kdežto v sedmdesátých a osmdesátých letech převažují už jednoznačně sny barevné... Týká se to samozřejmě situace na západ od našich hranic a souvisí to s přechodem filmu a televizních pořadů z černobílého na barevné provedení... Autor nepředpokládá, že by to ovlivnilo charakter snů, podle něho ve snu vnímáme situaci ve které jsme a barva objektu většinou není důležitá... Sledování černobílých a barevnýchfilmu ale prý ovlivňuje zpětnou paměťovou.. rekonstrukci snů, na které si pak podle sledovaných pořadu vzpomínáme jako na černobílé či barevne... Pak jsem na toto téma četl článek ve Scienceworldu, kde připouštějí, že tyto výsledky mohou být zspricineny jak zpětnou rekonstrukci, tak ovlivnění snů, a zda sníme černobílé či barevné, by bylo možno už dnes rozlišit skenování mozku.. Pokud jde o mně, věřím svým vzpomínám na to, že sny jsou barevné... Nedávno jsem se ve snu pohyboval na poněkud jiném Starém městě a určitě vnímal i barvu fasad...

17 komentářů:

  1. Tak to je zajímavé zamyšlení. Co si pamatuji, tak se mi snad nikdy žádný černobílý sen nezdál, jen ty barevné :)

    OdpovědětVymazat
  2. Mně se občas zdají i černobílé sny. Jeden, takový ošklivý se vrací. Utíkám a nemůžu, cesta není přímá, musím vylézt nahoru do nějakého okna a nemůžu zvednout nohy.... Prostě černobílý horror.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak snad se to jednou v tom snu podaří a pak se možná zdát prestane...

      Vymazat
  3. Už vidím ty reklamní slogany:
    "Koupí naší barevné tiskárny budou vaše sny pestré."

    OdpovědětVymazat
  4. Jsem na tom jako Eliss, nevzpomenu si, že bych měla černobílý sen, ba naopak držím v hlavě tří barevné sny, chtěla bych je namalovat, ale pořád k tomu nemám ten správný impuls.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak koupit barvy a jede se... I když, jak říká můj známý, amatersky malir, malování mne většinou přestane bavit, jak vezmu štětec do ruky..

      Vymazat
    2. Taky jsem jen amatérka, prý to uklidňuje, tak jestli vyhazování obrazu z okna k tomu patří, tak to uklidňuje :)

      Vymazat
  5. Tomu věřím, že sny jsou odrazem skutečnosti, možná v éře němého filmu byly nejen černobílé, ale i bez zvuku :).

    OdpovědětVymazat
  6. Nepamatuji si, že by se mi někdy zdál černobílý sen. Obzvláště mé apokalyptické sny jsou více, než barevné :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No apokalypsa a ještě v barvě, to je docela síla...

      Vymazat
  7. To by mě vůbec nenapadlo, že sny můžou být černobílé! Ale dává to smysl, protože podle všeho patrně sny stejně jako vzpomínky při zpětném pohledu často víc tvoříme než rekonstruujeme.

    OdpovědětVymazat
  8. Pokud mám nějaké sny, které okamžitě nezapomenu tak jsem nikdy nepřemýšlela nad tím zda jsou barevné nebo černobílé. Důležité pro mě byl jen jejich obsah. Sen je pro mě něco zvláštního, co se s filmem ani skutečností nedá porovnávat, je to spíš jakýsi nehmotný vzkaz, něco trochu nadpozemského, přestože to má naprosto jasnou souvislost s životem snícího.Přeji hezké sny, ať už barevné či černobílé:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jojo, také hezké sny... Jen nezapomeňme, že zdání klame..

      Vymazat