středa 15. března 2023

Letadlo

S principem "hry"zvane letadlo jsem se - v neskodne podobe- setkal uz v detstvi...Slo o hru,kde se melo posilat na a 12 poslednich adres pohlednice a rozeslat to vsem znamym, a behem sestitydnu mely dorazit stovky pohlednic...Neposlal jsem tenkrat dvanact, ale ctyri a prisly mi...dve nebo tri (sic)..Skutecne "letadlo" s velkymi castkami se stalo modou na prelomu osmdesatych a devadesatych let, kde na to doplatilo spoustu lidi.,Je jasne,ze se mohli "napakovat"jen ti na hornich patrech a smerem dolu to vedlo jen k padu, a ruinovani, pokud si vubec nenapakoval pouze ten, co to zalozil....Ale s mensimi castkami a neruinozne, byt s obdobnym efektem to hralo spoustu lidi vcetne jednoho tehdejsiho kolegy, ktery rikal "to neni hra, to je podnikani"ale v podstate se tim bavil, slo o rady stokorun, ale vysledek take nebyl zisk, lec ztrata...Poudeji se objevilo letadlo na skrytejsi bazi, jako tzv. multilevel marketing.Byl jsem na akci jedne takove firmy, nejprve asi 10 lidi vychvalilo zdravotni ucinky jisteho produktu, ktery se jevil jako vselek, ac to byl jen doplnek stravy...Pak dalsich deset lidi oznamilo, jak na prodeji zazracne zbohatlo....No neberte to...Bohuzel, recept na rychle zbohatnuti neexistuje..

19 komentářů:

  1. Vzpomínám na MLM - neboli multilevel marketing. Paradoxně se nás do toho snažil "uvrtat" člověk, který pracoval pro pojišťovnu a který se dostavil, aby pojistil syna, kterému tehdy končilo pojištění, které měl do 18 let a které jsme mu založili, když byl mimino.
    Muž byl MLM nakloněn, ale já cítila nějaké mrazení, tak jsem řekla, že to promyslíme a ozveme se. Neozvali jsme se a pak jen sledovali, kolik lidí z našeho okruhu na do doplatilo.

    OdpovědětVymazat
  2. Do podobné akce se mě snažil navézt jeden kolega v bývalé práci, ale odmítla jsem to, že nemám z čeho takhle "podnikat", což byla koneckonců pravda. :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Na podobné skvělé úžasné nabídky si dávám pozor. Nelákalo mě ani prodávání kosmetiky a rozdávání katalogů, do kterého se mě snažila uvrtat kamarádka. Jak se někde píše že se dá rychle zbohatnout, je jasné, že tam něco pěkně smrdí podvodem :)

    OdpovědětVymazat
  4. Mně podobná letadla chodila e-mailem, pošli tenhle obrázek bla bla, jinak bla bla, vrátí se ti to bla bla. Nemůžu posoudit, jestli na tom bylo zrnko pravdy, protože jsem tyhle blbosti hned mazala :D.

    OdpovědětVymazat
  5. Pohlednicového letadla jsem se jako dítě zúčastnil. Přišel mi jich celý tucet.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zajimave, mne dve nebo tri...Ale i tak tato vyrianta byla nrcim, co stalo za to zkusit...Krach nehrozil ...

      Vymazat
    2. Ian Dury Nakonec priski ctyri, jsk pisi vyse, pak keste jedna od pionyru z Tabofa trochu pozdeji...

      Vymazat
  6. Na MLM marketing jsem vysazená, tomu se zdatně vyhýbám.

    Ale taková ta textové letadla z dávnějších dob, přepisovaná přes kopíráky, ta na mě dýchla trochou nostalgie :-)

    OdpovědětVymazat
  7. On i ten skutecny samizdat fungovslbtak trochu ns tomto principu...

    OdpovědětVymazat
  8. Na hru s pohledy si také pamatuji, nic mi nepřišlo:(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. I mne na ten humbuk toho prislo malo..Aspon pouceni do budoucns..

      Vymazat
  9. Jo, naposledy někdy ve čtvrté třídě na ZŠ. Poslední možnost, kterou mi kamarádky chtěly "zajistit" kluka - poslat malý řetězový dopis štěstí na pět adres. Až někoho potkám, dám vědět, jestli to zabralo :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No ve ctvrte tride zakladky clovek zkpusi leccos...

      Vymazat
  10. U multilevelu se stromovou strukturou bylo zřejmé, že kdo je hodně dole a nemá (skoro) žádné další pod sebou, nemá, kdo by na něj vydělával. Pamatuji si, že kdysi se chlubila manželka expremiéra Grosse, jak na tom bohatne a on to dokázal i bez multilevelu trikem nákup-prodej.

    Také si pamatuji prezentace zázračných hrnců, ovčích přikrývek, nesmírně výhodných zájezdů na Kanárské ostrovy (bez udání termínu) apod. I když jsem nebyl ta správná cílová skupina, musím říct, že přesvědčivost byla dost vysoká.

    OdpovědětVymazat