středa 7. prosince 2022

Betlemy

V soucasne dobe jsme navstivili dve vystavy betlemu, zpestrujici adventni obdobi.Prvni, rozsahem mensi, ale vzhledem k osvetleni asi vice "fotogenicka"je v podzemnich prostorach kostela Panny Marie Snezne v sousedstvi Frantiskanske zahrady a Vaclavskeho namesti.Rada betlemu je mechanickych, figurky se pohybuji, andele mavaji kridly apod.
Dalsi vystava je v Betlemske kapli na Betlemskem namesti na Starem Meste...Kaple ma pohnutou historii, v 18.stoleti byla zbourana a v padesatych letech obnovena vzhledem k sveraznemu pojeti husitskych tradic za byvaleho rezimu...Presto a navzdory tomu, co se nekdy tvrdi, byla obnovena na puvodnich zakladech a v podstate, i pres nektere chyby, v puvodni podobe. Dnes slouzi jako aula univerzity a konaji se zde ekumenicke bohosluzby..Ve zdejsim sklepe byly vzhledem k osvetleni horsi podminky pro foceni...
Zaujme i rozbijec orechu pohaneny vodnim kolem

10 komentářů:

  1. Obě výstavy jsou pěkné, já si doma vždycky postavím papírový betlém :)

    OdpovědětVymazat
  2. TlusŤjoch:
    Betlémy jsou krásná tradice, obzvlášť ti mechanické.

    OdpovědětVymazat
  3. Na poslední výstavě betlémů jsem byla kdysi při vánočních dílnách v našem muzeu, deset let to už bude určitě. Byly to betlémy vyrobené dětmi, ale byla to krása :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak vyrobky deti obecne maji svoje specificke kouzlo

      Vymazat
  4. Já už takových deset let přemýšlím o tom, zda si mám betlém namalovat nebo "vykeramikaničit" a tak přemýšlím, čas ubíhá a já mám vztek, že jsem nic nevyrobila

    OdpovědětVymazat
  5. Krásná sestava, je obdivuhodné, kolik umu tvůrci do betlémů vložili - sošky, obrazy a pohyblivé se asi náročností blíží orloji na Staroměstském náměstí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Urcite jsou to divy mechanik, podobne jako stare orchestriony...On i flasinet je technicky obdivuhodne zarizeni...

      Vymazat